onsdag den 9. marts 2016

Grøntsagsgryde m. kylling

- en lækker og krydret simreret


Ja for selvom solen har stået højt og flot på himlen i dag, så har der altså stadig været koldt. For på trods af, at fuglene og sole gør sit til, at det skal ligne noget der minder om forår, så er vinden bare stadig ekstremt kølig, og så er der altså grobund for lune retter med grove grøntsager. 

Heldigvis havde jeg set mit ret lun på en grøntsagsgryde inde hos Ann-Cathrine (Valdemarsro), så da jeg fik fri i dag, strøg jeg direkte hjem for at komme igang. Jeg har ikke lavet retten helt efter Ann-Cathrines opskrift, da jeg ikke havde alle ingredienserne til det. Jeg har eksempelvis ikke kikærter i, da gemalen ikke er så vilde efter dem. Derudover valgte jeg at komme de grøntsager i, som var i grøntsagsskuffen. Heldigvis var der en hel del, da vi endnu en gang har valgt at prøve det der med at spise lidt sundere i hverdagen, end vi har gjort siden jul og indtil nu. Jaja, lad os nu se, hvor længe det så holder :) Et par dage gør det nok, for opskriften lavede jeg til 4 personer, så resterne til i morgen er der i den grad tjek på ;) 

Ja, I kan nok regne ud, at den her opskrift jo så er et af mine bud på at få brugt de grove grøntsager på en meget lækker måde og samtidig lave en ret, hvor kød kan undlades helt eller blot holdes på det minimale. Ris og/eller pasta er heller ikke en nødvendighed, tværtimod, men jeg kogte alligevel en omgang bulgur til, og vi rørte det slet ikke, så nu er aftensmaden til i morgen helt sikkert i hus. 

Opskrift til 4 personer

1 spsk olie
1 løg, snittet
3 fed hvidløg, presset
2 tsk spidskommen
1 tsk kanel
1 tsk kardemomme
1 tsk stødt ingefær
2 tsk. tørret basilikum 
400 g kartofler, skrællet og skåret i tern
4 gulerødder, skrællet og skåret i tern
½ knoldselleri, skåret i tern
1 squash, skåret i tern
1 hel broccoli i buketter
2 ds hakkede tomater
+ vand til det dækker grøntsagerne
1 spsk grøntsags bouillonpasta (eller 2x alm. bouillonterning)
- smag til med  soya/fishsauce, salt, peber og chili 
3 kyllingebrystfileter

Fremgangsmåde:
  1. Varm olien i en stor gryde (jeg brugte min støbejernsgryde) og svits løg og hvidløg heri - tilsæt efterfølgende alle krydderierne undtagen det tørrede basilikum
  2. Skræl og snit alle grøntsagerne og vend så kartofler, gulerødder og selleri ned i gryden - herefter tilsættes både de hakkede tomater, vandet og bouillon - sørg for at grøntsagerne er helt dækket med væde
  3. Lad retten simre i ca. 15 minutter, hvorefter squash og broccoli tilsættes sammen med det tørrede basilikum. Lad retten simreyderligere 15 minutter
  4. Skær kyllingen ud i mundrette strimler, drys med salt og giv dem ca. 15 minutter i ovnen ved 200 grader
  5. Vend kyllingen over i gryderetten og lad det simre med de sidste ca. 3 minutter
  6. Smag rette til med hhv. soya/fishsauce, salt, peber og chili. Jeg brugte en chilusauce, og gør du det samme så husk at være påpasselig med mængden, da man altid kan tilsætte mere, men ikke kan tage det ud af retten igen :) 
  7. Server rette med eller uden ris og med en klat creme fraiche og hakket frisk persille på toppen
  8. Tip: har du et godt brød på lager, så spis det endelig her til



Note: Jeg kan ikke sige andet end bare "uhm". Jeg glæder mig allerede til resterne i morgen. Oh yes, det kan snildt betale sig at lave en opskrift til 4 personer, selvom man kun er 2. Rester er godt, gryderetsrester er dobbelt så godt. Især på en torsdag, hvor der er lang dag for Peters vedkommende og håndboldtræning for mit :) Easy peasy perfect.... God aften :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar